Vad betyder det? Vad gör man? Hur gör man?
Översätter man det rakt av så blir det ju något i still med "fritt skapande". Och man kan väl säga att det är lite vad det handlar om.
När man vill lära sin häst någonting, ett trick eller vad som helst så finns det ju olika sätt att göra det. Antingen så visar man hästen vad man vill att den ska göra, t.ex. om man ska lära den lyfta på benet kan man lyfta benet åt den och berömma - tillslut så kommer de förstå att om den lyfter på benet så får den beröm och då kan man utveckla det till ett kommando. Ett annat inlärningsalternativ är ju att helt enkelt berömma något som är naturligt för hästen, t.ex. om man vill lära den att krafsa, då kan man ta tillfället i akt och berömma hästen när den krafsar. Tillslut kommer den testa att krafsa igen för att se om det var det som gav den godiset och då kan man sätta kommando på det.
Sen har vi Free shapening som jag använde mig av när jag lärde Bellman att kliva upp på stubben. Det hela går ut på att man egentligen inte gör så mycket utan man låter hästen tänka själv. Jag parkerade Bellman framför stubben och mig på andra sidan. I början såg jag bara till att han stod så, men han förstod inte riktigt vad jag menade. Så då pekade jag helt enkelt på stubben. Varför det? Jo, just att peka använder jag till nästan alla kommandon jag har. Vill jag att han ska göra yoga - ja då pekar jag på bakbenet. Vill jag att han ska pussa - ja då pekar jag på min mun, osv. Så jag tänkte, att om jag pekar på stubben så kanske han kan förstå att jag vill att han ska göra något med stubben. Och mycket riktigt gjorde han det, det började med att han satt upp en hov och började krafsa lite. Och då berömde jag, men fortsatte peka på stubben (han tänkte på rätt väg, men hade inte klarat uppgiften, därför fick han beröm men jag fortsatte peka på stubben. Berömmer man redan när de är påväg att göra rätt så förstår de att de ska forsätta i den riktningen). Då börjar han ju försöka med mer och tillslut klev han upp på den. Då berömde jag mycket och sen fick han kliva ner och göra något annat innan vi försökte igen. Så höll vi på så en stund och tillslut förstod han direkt vad jag menade.
Så, det hela går alltså ut på att man ska låta hästen tänka själv. Ge den en uppgift och sedan får den komma på en lösning själv.
Något som är jätteviktigt är att man inte är negativ! Man säger aldrig nej, det var fel - utan gör den fel så är man bara tyst och fortsätter be om en ny lösning. Gör hästen dock rätt, då ska man berömma! Det är alltså en väldigt positiv övning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar